Tuesday, 8 January 2019

Minuman Smoothie ESP Untuk Diet Sihat

Minuman smoothie memang menjadi pilihan bagi individu yang sedang dalam proses diet. Selain mempunyai rasa yang sedap, ianya sangat berkhasiat dan sangat mudah untuk disediakan.


Adakah betul smoothie boleh mengurangkan berat badan?

Sebenarnya, penyediaan smoothie bersama buah-buahan dan bahan-bahan lain seperti oat dan juga chia seed memberikan rasa kenyang kepada badan.

Tambahan pula, jika disediakan bersama ESP akan memberikan rasa kenyang dan bertenaga lebih lama memandangkan ESP adalah daripada sumber protein soya yang berfungsi memberikan tenaga berpanjangan kepada tubuh. Keadaan ini akan membantu anda mengurangkan rasa ingin makan dengan kerap yang menyumbang kepada pertambahan berat badan.

Berikut adalah cadangan untuk menyediakan minuman smoothie untuk diet sihat yang sangat sedap bersama Energizing Soy Protein (ESP).


 


Selain daripada menyediakan ESP smoothie bersama buah-buahan, ESP juga boleh disediakan dengan pelbagai cara seperti link berikut:-


Nikmati hari anda bersama smoothie ESP untuk diet sihat sepanjang hari.

Continue Reading

Monday, 7 January 2019

Kebaikan Intermittent Fasting Bukan Sahaja Boleh Kuruskan Badan

Intermittent Fasting (IF) sudah tidak asing lagi di kalangan individu yang ingin mendapatkan berat badan yang diidamkan.

Lebih-lebih lagi apabila selebriti kesayangan ramai, Lisa Surihani telah membuktikan bahawa IF yang diamalkan telah mengembalikan bentuk badan beliau selepas melahirkan anak lelakinya.

Begitu juga dengan cekyat. Sejak pelakon berkenaan berjaya menurunkan berat badan dan mendapatkan semula bentuk badan asal, cekyat terus menerus mencari maklumat berkaitan IF ini.


Akhirnya, cekyat terjumpa secara tidak sengaja perkongsian LIVE daripada seorang doktor di socmed berhubung diet IF ini.
 


Dr.Jue adalah seorang doktor dikenali ramai melalui socmed yang sering berkongsi berkaitan penjagaan kesihatan.

Terdapat banyak manfaat yang boleh didapati dengan mengamalkan gaya hidup sihat melalui kaedah IF termasuklah mengelakan diri kita terkena serangan kanser. Terasa rugi sangat jika tidak mengambil tahu kebaikan IF ini.

16 jam puasa, 8 jam makan

Bagi yang masih belum tahu apa itu IF, cekyat kongsikan dengan anda yang IF ialah bukan satu diet yang menahan lapar dan dahaga. Tetapi IF adalah satu diet yang mengubah waktu makan anda.

IF merupakan satu kaedah untuk memberikan waktu kepada usus kita berehat.

IF boleh diamalkan secara 12:12, 14:10, 16:8 iaitu nisbah waktu makan kepada waktu berpuasa. Dan yang paling menjadi pilihan ialah 16:8.

16 jam berpuasa dan 8 jam waktu yang dibolehkan untuk makan.

Sebagai contoh, sekiranya waktu terakhir makan ialah pada jam 8.00 malam, maka waktu untuk mula makan semula ialah pada jam 12.00 tengahari. Tempoh 16jam berpuasa itu adalah telah termasuk waktu tidur. Ini bermakna, anda juga terpaksa 'skip' waktu sarapan.

Menurut Dr.Jue, dalam tempoh 16jam berpuasa kita hanya boleh minum air kosong ataupun air tanpa kalori dan gula seperti green tea.

Menurut Dr.Jue juga, selain menurunkan berat badan IF juga mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan kita seperti berikut:
 
 

1. Menurunkan kadar insulin

IF boleh memberikan perubahan kepada fungsi sel, genetik dan hormon. Sewaktu berpuasa (IF) hormon insulin didalam badan kita akan menurun. Hormon insulin dalam badan adalah perlu rendah sebab sekiranya hormon insulin tinggi ianya memberi petanda yang tidak bagus kepada badan.

Insulin membawa masuk gula kedalam sel dan menukarkan karbohidrat kepada gula yang menjadi penyebab kepada kegemukan.

Tahap hormon insulin yang tinggi boleh menyebabkan kerosakan kepada saraf mata dan salur darah.

2. Awet muda

Semasa berpuasa (IF) hormon yang turut berubah ialah Human Growth Hormon (HGH) yang berfungsi memberikan awet muda kepada badan. Bila berpuasa, saintis telah membuktikan hormon ini meningkat 5x ganda berbanding sekiranya badan tidak berpuasa yang menyumbang kepada jumlah hampir kosong.

Dengan pengeluaran hormon ini, berlaku proses fat burning effect dan juga pembaharuan sel yang menjadikan kulit lebih awet muda.

3. Meningkatkan metabolisme

Apabila berpuasa (IF), tahap metabolisme meningkat berbanding ketika tidak berpuasa. Metabolisme rendah ketika tidak berpuasa yang turut menyumbang kepada cepat sakit dan kelihatan lebih tua.

4. IF boleh rawat diabetis tahap 2

Bagi pesakit diabetis tahap 2, dalam tubuh mereka mempunyai banyak 'insulin resistance' tetapi ianya tidak boleh digunakan. Insulin resistance tidak boleh berfungsi untuk memasukan gula kedalam sel menjadikan gula semakin banyak dalam salur darah.

Kandungan gula yang banyak didalam badan akan membuat kerosakan kepada tubuh. Tetapi apabila pesakit diabetis 2 berpuasa, ianya kan menurunkan kadar 'insulin resistance'. 

Mengikut kajian, pesakit diabetic yang mengamalkan IF mampu menurunkan kadar "insulin resistance" sebanyak 20-30 peratus dan tahap gula sebanyak  3-6 peratus.

5. Menurunkan tahap kolestrol

Dengan berpuasa juga mampu menurunkan bacaan kolestrol jahat didalam darah.


Selepas mendengar LIVE daripada Dr.Jue tempohari, memang membuka mata cekyat berhubung kebaikan berpuasa melalui kaedah IF ini.

Makanya, cekyat dengan gembiranya telah mengamalkan IF sejak 15 Oktober 2018 lagi demi kesihatan tubuh badan. Al maklum la apabila badan telah menuju kepada 3 series kan.

Alhamdulillah, badan terasa lebih sihat dan cergas berbanding sebelum ini. Dengan bantuan supplement Shaklee, cekyat masih mampu menyediakan stok EBM kepada baby Auji sambil mengamalkan IF dengan jayanya.
Continue Reading

Wednesday, 2 January 2019

Masa Yang Sesuai Untuk Mengambil Energizing Soy Protein (ESP)

Energizing Soy Protein (ESP) merupakan minuman protein soya yang sangat bagus untuk keperluan dan kesihatan badan.

Memandangkan cekyat sekarang sedang mengamalkan gaya hidup sihat melalui kaedah Intermitten Fasting (IF) dan suku-suku separuh, jadi cekyat perlu mengambil protein sebagai makanan tambahan cekyat.

Bila waktu yang sesuai untuk cekyat ambil minuman protein soya ini memandangkan IF merupakan kaedah berpuasa dalam tempoh yang lama?

ESP menjadi pilihan cekyat untuk berbuka IF tidak kira pagi, tengahari, petang atau malam. Sebenarnya, waktu yang sesuai untuk minum ESP adalah tidak terhad. Ianya boleh di ambil pada bila-bila masa sahaja.

Sebab itu cekyat tidak terikat dengan 'masa' yang sesuai untuk ESP.



ESP bagus untuk melengkapkan keperluan tambahan badan dengan khasiat seperti:-
  • Membekalkan 9 asid amino penting kepada badan
  • Membekalkan 14g protein soya untuk setiap hidangan
  • Mengandungai 5 vitamin B yang penting untuk badan
  • Kaya dengan kalsium untuk perkembangan tulang dan gigi
  • Merupakan minuman bebas kolestrol
  • Mempunyai Indeks Glisemik yang rendah untuk kekal bertenaga


Masa Yang Paling Sesuai Untuk Mengambil ESP

Sarapan Pagi
Mulakan hari anda bersama senyuman dan minuman bekhasiat. Kisar buah-buahan kegemaran bersama ESP untuk menjadikan smoothie yang paling sedap sebagai minuman pagi anda.



Minuman Pagi
Anda berasa lesu dan tidak bermaya? Tingkatkan tenaga dengan mengambil ESP sebagai minuman pagi anda.


Minuman Tengahari
Sekiranya anda penggemar minuman ringan (air berkarbonat), tahukah anda bahawa segelas minuman ringan mengandungi 170 kalori. Dan,  kopi ais mengandungi 320 kalori. Tinggi kan kandungan kalori tu.
 
Tetapi, satu hidangan ESP hanya mengandungi 104 kalori sahaja dan ianya merupaka  satu pilihan bijak dan lebih sihat.


Minum Petang
Cuba elakan untuk mengambil minuman manis dan makanan berminyak untuk kudapan petang. Cuba ubah kepada makanan dan minuman yang lebih sihat untuk diamalkan.

Makan Malam
Cuba elakan makan lewat malam untuk kehidupan lebih sihat. Tukarkan kepada gaya hidup sihat dengan menambahkan menu ESP sebagai minuman tambahan yang memberikan tenaga dan meningkatkan rasa kenyang dengan lebih lama.
 
Sebelum dan Selepas Bersenam
Kepada anda yang sedang mengamalkan gaya hidup sihat dan bersenam, di sarankan untuk anda mengambil ESP 30 minit sebelum senaman atau dalam tempoh 2 jam selepas bersenam bagi tujuan mempercepatkan pemulihan otot.

Semoga maklumat yang cekyat kongsikan ini membantu anda yang sedang berusaha untuk mencuba 'kesedapan' ESP disamping melaksanakan gaya hidup sihat.
 
Bagi anda yang berminat untuk mendapatkan ESP pada harga yang paling jimat, hari ini sehingga 31 Januari 2019 adalah waktu yang paling sesuai. ESP pada harga promosi tau.

Continue Reading

Tuesday, 1 January 2019

Promosi Shaklee Januari 2019

Selamat tahun baru 2019 lagi sekali dari cekyat, si pengedar Shaklee kawasan Kapar, Klang

Sempena tahun baru 2019, Shaklee membuka tirai 2019 dengan melancarkan promosi item terhangat syarikat iaitu Energizing Soy Protein atau lebih dikenali sebagai ESP.
 
Promosi Shaklee Januari 2019

Bagi anda yang ingin mendapatkan ESP dengan harga promosi, boleh melalui 2 kaedah berikut.

1. Beli 6 ESP, dapat percuma 1 ESP (Anda jimat RM161.00)

Atau

2. Beli 2 ESP, dapat 5% potongan harga (Anda jimat RM16.10)

Rugi ke kalau beli banyak-banyak.

Percayalah, anda tidak akan merasa rugi kerana sebotol ESP hanya akan bertahan sehingga 1 bulan penggunaan sahaja jika mengikut sukatan dan cara yang betul seperti disarankan oleh syarikat.

Dan, tarikh luput ESP ini pula pada Mei 2020.

Lama lagi kan?
Continue Reading

Saturday, 1 December 2018

Selamat Tahun Baru 2019

Selamat tahun baru 2019 sahabat alam maya.


Hari ini masih meneruskan cuti demi anak-anak. Tiada aktiviti khusus semasa cuti umum ini. Cuma lebihkan masa di rumah untuk membuat persediaan terakhir persekolahan.

Gara-gara bercuti tanpa dirancang dua tiga hari lepas, memang agak kalut sedikit untuk membuat persediaan.

Hari ini kami cuba selesaikan perkara untuk si sulong. Berbagi tugas begitu.

Balut buku teks sekolah kebangsaan oleh mama.

Bawa baju sekolah kepada tukang jahit untuk tampal lencana dan tanda nama oleh papa.

Masih lagi belum selesai.

Sebabnya, buku teks sekolah agama masih belum terima dan buku-buku untuk sekolah tadika si tengah belum lagi dapat.

Maksudnya, kerja-kerja persediaan sekolah akan berlanjutan sehingga habis minggu ini laa kot.

Begitulah cara kami menyambut kedatangan tahun baru sejak bergelar MamaPapa kepada dua anak yang bersekolah.

Anyway, selamat tahun baru lagi sekali kepada anda sahabat alam maya cekyat. Semoga tahun 2019 ini membawa rezeki berkat yang melimpah ruah kepada kita.

Amin.


Continue Reading

Wednesday, 28 November 2018

Kurus Cepat Dengan Intermittent Fasting

Intermittent Fasting (IF) semakin kerap didengari sejak kebelakangan ini. Namun masih ada yang tercari-cari maklumat berkenaan IF.

IF dalam bahasa mudahnya ialah berpuasa dalam waktu tertentu.

Berpuasa sebenarnya telah menjadi kajian kepada non-muslim dan menakjubkan berpuasa memberi kesan yang positif kepada badan.

IF merupakan berpuasa tetapi bukan berpuasa seperti muslim kerana IF membenarkan individu berkenaan mengambil air kosong semasa tempoh berpuasa.

Apakah yang dimaksudkan dengan Intermittent Fasting (IF)

IF bermaksud berpuasa dalam tempoh tertentu dan diet ini membenarkan pengamalnya mengambil minuman seperti air kosong dan minuman tanpa gula (teh hijau, kopi kosong dll)


Kaedah untuk melaksanakan IF

Terdapat beberapa kaedah untuk mengamalkan diet IF seperti kajian yang telah dilaksanakan. Tetapi kaedah yang paling popular ialah:-

1. Kaedah 16:8

Kaedah 16:8 merupakan pembahagian masa untuk berpuasa dan makan. 16 jam adalah waktu untuk berpuasa dengan mengambilkira waktu tidur pada waktu malam dan 8 jam adalah waktu untuk makan.

Contoh:

Untuk memudahkan 'beginers' melakukan IF ini digalakan berpuasa pada waktu malam iaitu berhenti makan pada waktu tertentu.

Jika anda berhenti makan pada jam 8.00 malam, anda akan berbuka puasa selepas 16 jam iaitu pada pukul 12.00 tengahari keesokan harinya. Begitulah seterusnya.

Kepada yang baru berjinak-jinak untuk memulakan IF, disarankan untuk mencuba berpuasa 12 jam terlebih dahulu. Sekiranya badan anda boleh menerima kaedah ini, anda boleh meneruskan dengan 14 jam berpuasa dan seterusnya 16 jam berpuasa.

2. Kaedah Puasa-Makan-Puasa (Eat-Stop-Eat)

Kaedah ini nampak macam mudah tetapi untuk melaksanakan agar sukar lebih-lebih lagi kepada yang baru mencuba IF

Eat-Stop-Eat memerlukan anda berpuasa selama 24jam dua kali seminggu.

Contoh:

Berpuasa pada 8.00 malam pada hari Sabtu sehingga 8.00 malam pada hari Ahad keesokan harinya. Pada masa berpuasa anda hanya boleh mengambil air kosong atau minuman tanpa gula sahaja.

Selepas berpuasa, anda dibenarkan untuk mengambil makanan seperti biasa dengan kiraan pengambilan kalori ialah 2000 kalori untuk wanita dan 2500 kalori untuk lelaki.

Untuk kaedah ini, anda tidak digalakan untuk melakukan dua hari secara berturut-turut.

Buat permulaan, jika tubuh tidak mampu melakukan IF 24 jam, anda disarankan untuk melaksanakan secara berperingkat.

3. Kaedah Diet 5:2

Kaedah ini merupakan kaedah dengan mengurangi jumlah pengambilan makanan sebanyak 25% daripada pengambilan biasa.

Contoh, anda hanya disarankan mengambil 25 peratus daripada rutin pengambilan harian dalam tempoh dua hari seminggu.

Ini bermakna, wanita hanya disarankan mengambil 500 kalori sahaja dalam tempoh 2 hari seminggu dan baki hari yang selebihnya boleh mengambil pemakanan seperti biasa. Begitu juga dengan lelaki, 25 peratus daripada 2500 rutin kalori harian adalah sebanyak 625 kalori sahaja.

Tip untuk berjaya melaksanakan Intermittent Fasting (IF)

1. Sentiasa setkan di minda, puasa untuk sihat dengan memberikan tubuh masa untuk berehat daripada aktiviti pencernaan BUKAN untuk menahan lapar dan dahaga semata-mata.

2. Disarankan untuk memulakan puasa pada waktu malam dengan berpuasa ketika tidur.

3. Menjaga pengambilan air kosong ketika berpuasa bagi mencegah dehidrasi ketika berpuasa.

4. Usaha lebih efektif apabila diiringi dengan senaman yang bersesuaian.

 

Continue Reading